חדשות

הטכניון ערך ערב הוקרה למפתחי התרופה "אזילקט" לטיפול בפרקינסון

התרופה אזילקט פותחה כתרופת-המשך למולקולה שנמצאה יעילה במניעת מוות נוירונים במוח, פרי עבודתם של פרופ' מוסא יודעים ופרופ’ ג'ון פינברג

פרופ' מוסא יודעים ופרופ' ג'ון פינברג עם תעודות ההוקרה (צילום: "הטכניון")

הטכניון קיים בסוף השבוע האחרון אירוע הוקרה מיוחד למפתחי התרופה "אזילקט" למחלת פרקינסון - פרופ’ אמריטוס מוסא יודעים ופרופ’ אמריטוס ג'ון פינברג. השניים פיתחו בשנות ה-70 את התרופה "ראסאג'ילין", שנמצאה יעילה במניעת מוות של נוירונים במוח. הפיתוח הזה הוביל לפיתוחה של "אזילקט" (של חברת טבע).

ארז ויגודמן, נשיא ומנכ"ל חברת טבע, שיגר לשניים אגרת הוקרה שבה כתב: "האירוע הולם בחשיבותו וביוקרתו את גודל ההישג שאותו אתם חוגגים. פרופ’ יודעים ופרופ’ פינברג, מן הראוי שתהיו גאים בעבודתכם. היא הביאה להקלה בסבלם של חולים רבים והעניקה ימים טובים לאלפי אנשים החיים בצלה של המחלה. הצלחתן של תרופות כגון אזילקט וגם קופקסון מעידה על הפוטנציאל העצום הטמון ביחסים אמיצים בין אקדמיה לתעשייה. שילוב כוחות והתמקדות במשימה שלפנינו מעניקים לנו את הכוח לשנות את מהלך ההיסטוריה".

פרופ' פרץ לביא: "לכל אוניברסיטה יש היכל תהילה משלה לציון חוקרים ומחקרים פורצי דרך... ל'אזילקט' מקום של כבוד בהיכל התהילה של הטכניון"

נשיא הטכניון, פרופ’ פרץ לביא, אמר בטקס: "לכל אוניברסיטה יש היכל תהילה משלה לציון חוקרים ומחקרים פורצי דרך ותגליות משמעותיות. ל'אזילקט' מקום של כבוד בהיכל התהילה של הטכניון".

אירוע ההוקרה פתח את סדרת אירועי מושב הקורטוריון (חבר הנאמנים) של הטכניון, בנוכחות אישי ציבור ומוזמנים רבים מהארץ ומחו"ל. פרופ' לביא אמר באירוע, כי "רק בשנת 2020 יתאושש הטכניון מהעשור האבוד של האקדמיה הישראלית. במהלך 'העשור האבוד” ביצעה הממשלה קיצוץ חד בתקציבי האוניברסיטאות, מהלך שפגע במחקר והוביל לירידה תלולה במספר חברי הסגל. בארבעת העשורים האחרונים גדלה אוכלוסיית ישראל ב-142%, התל"ג צמח ב-98%, מספר הסטודנטים הלומדים באוניברסיטאות זינק ב-240%, ורק מספר חברי הסגל האקדמי צנח בכ-20%. בטכניון צנח מספר חברי הסגל מ-642 בשנת 2000 ל-527 ב-2010."

נשיא הטכניון הזהיר, כי ללא מחקר אקדמי "תאבד ישראל את מעמדה בחזית הטכנולוגיה והמחקר המדעי והרפואי. לכן המשימה המרכזית העומדת בפני הטכניון בשנים הקרובות היא גיוס חברי סגל חדשים. בשנה האחרונה גויסו 32 חברי סגל חדשים ובחמש השנים האחרונות 137 חברי סגל חדשים, המהווים עתה 25% מסך חברי הסגל בטכניון. בשנת 2020 יהוו חברי הסגל הצעירים – אלה שנמצאים בטכניון עשר שנים ופחות - 50% מחברי הסגל. במלים אחרות, זה יהיה טכניון חדש". פרופ' לביא הוסיף: "עלינו לדאוג להמשך הגדלת מספר הנשים ומספר בני המיעוטים בסגל".

פרופ’ לביא ציין, כי למרותהשלכות "העשור האבוד", רשם הטכניון זינוק מרשים בכמות פרסומים המדעיים – מ-1,600 בשנת 2000 ל-2,900 בשנת 2015.

נושאים קשורים:  חדשות,  הטכניון,  פרס,  אות כבוד,  פרופ' מוסא יודעים,  פרופ' ג'ון פינברג,  "אזליקט",  פרקינסון,  פרופ' פרץ לביא
תגובות