חדשות

מחקר ב"איכילוב": ירידה של 40% בנפילות מבוגרים לאחר אימון במציאות מדומה

המחקר הבינ"ל, שמומן על ידי האיחוד האירופי והוא הגדול ביותר שנעשה עד כה בתחום, מצא כי אימון במערכת שפותחה ב"איכילוב" היה עדיף על אימון הליכה בלבד

משקפי מציאות מדומה (צילום: אילוסטרציה)

מחקר רב-מרכזי, הגדול ביותר מסוגו שנערך עד כה, אותו הובילו רופאים וחוקרים מהמרכז הרפואי "איכילוב" בתל-אביב, מצא שאימון הליכה באמצעות טכנולוגיית מציאות מדומה מפחית בכ-40% נפילות אצל אנשים מבוגרים ועדיף על אימון הליכה בלבד. ממצאי המחקר פורסמו בסוף השבוע שעבר בכתב העת "The Lancet".

פרופ' ניר גלעדי (צילום: "איכילוב")

פרופ' ניר גלעדי (צילום: "איכילוב")

המחקר מומן באמצעות מענק מטעם האיחוד האירופי ובוצע על ידי פרופ’ ג'ף האוסדורף, מנהל המרכז לחקר ההליכה והניידות ב"איכילוב" וד"ר ענת מירלמן, המכהנת כסגנית מנהל המרכז לחקר ההליכה והניידות במערך הנוירולוגי ב"איכילוב".

ד"ר מירלמן מסרה: "במשך שנים רבות, חולשת שרירים והפרעות בשיווי המשקל בקרב בני ובנות הגיל המבוגר נחשבו כגורמים המרכזיים לנפילות. בשנים האחרונות הראנו כי היבטים קוגניטיביים חיוניים להליכה בטוחה. הליכה ביום-יום דורשת תכנון מסלול ההליכה, התארגנות נכונה בסביבה שבה האדם הולך, יכולת תגובה טובה בהתמודדות עם מכשולים והיכולת ללכת ולבצע פעולה נוספת כמו לדבר בטלפון או עם חבר/ה.

כדי להתמודד עם אתגרים אלו, פיתחנו מערכת ייחודית המאפשרת שיפור מיומנויות קוגניטיביות הדרושות להליכה בטוחה: אנשים הולכים על הליכון, במסגרת אימון, ומתמודדים עם משימות יומיומיים המדומות בסביבה וירטואלית".

פרופ’ ניר גלעדי, מנהל המערך הנוירולוגי ב"איכילוב", הוסיף: "התערבות המשלבת היבטים פיזיים וקוגניטיביים של הליכה הראתה ירידה במספר הנפילות אצל אנשים מבוגרים וחולים, עם נפילות על רקע מחלות נוירולוגיות כמו פרקינסון או עקב ירידה בזיכרון".

המערכת כוללת אנשים ההולכים על הליכון, במסגרת אימון, ומתמודדים עם משימות יומיומיים המדומות בסביבה וירטואלית

כ-30% מכלל האנשים המבוגרים החיים בקהילה, וכ-80-60% מהמבוגרים עם ירידה קלה בזיכרון, דמנציה או מחלת פרקינסון, נופלים לפחות פעם בשנה. נפילות יכולות לגרום לפציעות, שברים, דימום מוחי, אובדן עצמאות, נכות -ואף להוביל למוות מוקדם.

הנחת המחקר היתה, שניתן להשתמש בטכנולוגיית המציאות המדומה כדי לאמן הליכה בבטחה – ובמקביל גם תנועה וקוגניציה, הקשורים בהליכה בטוחה. במחקר השתתפו 302 איש מחמישה מרכזים רפואיים בישראל, בבלגיה, באיטליה, בהולנד ובבריטניה. כל המשתתפים היו בגילאי 90-60. הם היו מסוגלים ללכת לפחות 5 דקות ללא עזרה, ודיווחו על לפחות שתי נפילות ב-6 החודשים שלפני תחילת המחקר. כמעט מחצית מכלל המשתתפים (130) סבלו מפרקינסון ואצל 43 אובחנה הפרעת זיכרון קלה.

המשתתפים חולקו לשתי קבוצות. האחת קיימה אימון הליכה על מסוע תוך כדי התמודדות עם חוויה של הליכה בסביבה מדומה והקבוצה השנייה ערכה אימון הליכה על מסוע בלבד.

מערכת המציאות המדומה הייחודית שפותחה ב"איכילוב" על ידי ד"ר מירלמן כללה סביבת הליכה משתנה - מהליכה ברחוב ועד צעידה בפארק תוך כדי הופעתם של מכשולים שונים המחייבים שינוי באופי הצעידה. מצלמה שצילמה את תנועת הרגליים של המשתתפים בניסוי הכניסה את נעלי המתאמן לתוך הסביבה המדומה. כך שלמעשה המשתתפים יכלו "לראות" את רגליהם על המסך בזמן אמת.

סימולציית המציאות המדומה דמתה למשחק וחייבה את המתאמן להגיב מיד עם הופעת המכשולים, ולכן דרשה ריכוז רב של המתאמן בעת שצעד על המסוע. "כך יצרנו למעשה שילוב של תנועה ותרגול קוגניטיבי", ציינה ד"ר מירלמן.

המשתתפים התאמנו על המסוע 18 פעם בתקופה של 6 שבועות. שיעורי הנפילות נרשמו בששת החודשים שלאחר תום תקופת האימון, והושוו לדיווח על נפילות בתקופה שקדמה למחקר.

ממוצע הנפילות בחצי שנה שקדמה למחקר בקבוצה שהתאמנה על המסוע בלבד היה 10.7, ובקבוצת המתאמנים על המסוע בתוספת מציאות מדומה - 11.9 נפילות בשישה חודשים. במהלך ששת החודשים שלאחר האימון, שיעורי ההיארעות של הנפילות ירד בשתי הקבוצות, אך הירידה המובהקת ביותר מבחינה סטטיסטית נראתה בקבוצה שמשתתפיה התאמנו בהליכה על המסוע תוך התמודדות עם מציאות מדומה (מ-11.9 ל-6.0 נפילות בחצי שנה, כלומר ירידה של 42%; לעומת ירידה מ-10.7 ל 8.3 נפילות בחצי שנה בקבוצת המסוע בלבד).

השיפור הגדול ביותר היה בקרב המשתתפים עם מחלת פרקינסון. "אנו סבורים שלכך יש מספר גורמים, כולל שיעור גבוה יותר של נפילות בתחילת המחקר ואולי משום שהאימון במציאות מדומה הוביל לשיפורים מוטורים וקוגניטיביים הנפוצים במחלת הפרקינסון", הוסיף פרופ’ גלעדי.

התוצאות האופרטיביות של המחקר העלו לכן, שאימון בהליכה על מסוע, 3 פעמים בשבוע במשך 6 שבועות ברציפות, תוך כדי התמודדות של הצועד עם מציאות מדומה, יכול להקטין דרמטית את מספר הנפילות אצל אנשים הנמצאים בסיכון לנפילות עקב מגוון של בעיות.

סרט וידיאו מהמחקר:

נושאים קשורים:  חדשות,  מציאות מדומה,  נפילות,  פרקינסון,  הליכה בטוחה,  מחקר,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות