כנס בינ"ל

שיתוף פעולה בין "שיבא" לאוני' סנט פטרבורג: כנס בינלאומי על מחלות אוטואימוניות

כ-30 רופאים וחוקרים מ"שיבא" השתתפו בתחילת החודש בכנס בינלאומי על מחלות אוטו-אימוניות שנערך בסנט פטרסבורג, ושאורגן על ידי פרופ' יהודה שינפלד

הסטודנט לרפואה דרור מימון מציג מחקר על יעפת ומחלות אוטואימוניות בכנס (צילום: פרטי)

כ-30 רופאים וחוקרים מהמרכז הרפואי "שיבא" בתל השומר השתתפו בתחילת החודש בכנס בינלאומי ראשון על מחלות אוטו-אימוניות שנערך בסנט פטרסבורג, רוסיה. בכנס, אליו הגיעו כ-500 רופאים ובכלל זה רופאים גם מגרמניה והולנד, בא לידי ביטוי שיתוף הפעולה המדעי שמקיימים רופאים וחוקרים מ"שיבא" עם עמיתיהם מהאוניברסיטה של סנט פטרבורג, שבין הישגיה הבולטים תשעה פרסי נובל.

הכנס אורגן על ידי פרופ' יהודה שינפלד מהמרכז לחקר המחלות האוטואימוניות, והוצגו בו כמה מחקרים חדשים בתחום הזה. את הכנס פתחו פרופ' ליאוניד אפולונוב, סגן הרקטור של האוניברסיטה הרוסית רבת המוניטין, ופרופ' ארנון אפק, מנהל בית החולים הכללי ב"שיבא".

המשלחת מ"שיבא" כללה בין השאר את הרופאים פרופ' מיכאל אהרנפלד, פרופ' מרב לידר, ד"ר שי קיוויתי, פרופ' הווי עמיטל וד"ר עבדולה וואתד ואת הסטודנטים לרפואה יהל סגל, אסף שמר, שני דהאן, דרור מיימון ודפנה כץ.

פרופ' שינפלד ציין, כי סמל הכנס המחיש את פתיחת הגשרים מהמערב למזרח ומהמזרח למערב בחקר המחלות האוטואימוניות, ונועד לבטא את הקשר המחקרי ושיתוף הפעולה הקליני בין "שיבא" לבין אוניברסיטת סנט פטרסבורג. באחרונה תורגם לרוסית ספר שכתב פרופ' שינפלד.

דרור מימון, סטודנט שנה רביעית בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב, ממעבדתו של פרופ' שינפלד, הציג לראשונה בכנס מדעי עבודת מחקר (שפורסמה השנה בכתב העת המדעי clinical reviews in allergy & immunology), העוסקת בדרכים לנהל מחלה אוטואימונית אצל חולה הסובל מיעפת (ג'ט-לג) בעקבות טיסות ארוכות.

בשיחה עם "דוקטורס אונלי אמר דרור מימון, כי העבודה בדקה את "הקשר שבין מחזורים צירקדיים (שעונים ביולוגיים) לבין רמת הפעילות של ארבע מחלות אוטואימוניות: דלקת פרקים שגרונית, סוכרת סוג-1, זאבת וטרשת נפוצה. המחקר בחן את הידע הקיים כבר בהקשר למחלות והמליץ על דרכי הניהול שלהן כאשר מדובר בחולה שטס בטיסה לילה ועובר מאזור זמן אחד לשני, או חוצה כמה אזורי זמן.

"במחזור שינה-ערות מופרש במוח יותר קורטיזול בשעות היום לעומת רמתו בלילה ולהיפך – כשמדובר במלטונין. במצב דלקתי, במהלך הלילה וכתוצאה מהפרשת המלטונין, עולות גם רמות גבוהות של חומרים מעוררי דלקת כמו  IL-1 ו-IL6, בהשוואה לרמות של חומרים נוגדי דלקת, ביניהם IL-10. בדלקת פרקים שגרונית יש התגברות תסמיני המחלה בשעות הבוקר כתוצאה מהפרשת המלטונין המוגברת בלילה. אצל החולים במחלה אוטואימונית זאת נמדדים רמות גבוהות של חומרים מעוררי דלקת. לכן, שיא ההתקף אצלם יהיה בבוקר.

"המחקר שערכנו המליץ לכן לתת לחולים אלו קפסולות של סטרואידים בהשעיה. כלומר, להמליץ שייטלו תרופות אלו ממש לפני העלייה למטוס לטיסת הלילה, ואז רמות הקורטיזול יהיו גבוהות ויציגו תנגודת למלטונין. הרעיון הוא שניהול בדרך הזאת של המחלה ימנע את התפרצות התסמינים בעת הטיסה".

נושאים קשורים:  חדשות,  כינוס,  אוניברסיטת סנט פטרבורג,  המרכז הרפואי "שיבא",  יעפת,  ג'ט לג,  מחלות אוטואימוניות,  פרופ' יהודה שינפלד
תגובות
אנונימי/ת
18.07.2017, 15:55

"דרור מימון, סטודנט שנה רביעית בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב, ממעבדתו של פרופ' שינפלד, הציג לראשונה בכנס מדעי עבודת מחקר" ....
לא עבודת מחקר- Review, לא שלו- של רופא ממכסיקו ורופאים מאיטליה. כדאי לדייק.