חדשות

כמעט 60% מהישראלים סובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר

נתונים שהוצגו בדיון של ועדת החינוך וועדת הבריאות בכנסת מצביעים על עלייה בהשמנה של 2.5% מאז 2013 | ח"כ דוידסון: "ביטול המס על שתייה מתוקה הוא טעות – היתה ירידה של 31%" | יו"ר ועדת הבריאות: "אין ממשק בין המס לטיפול האמיתי בהשמנה"

מבין המדינות המערביות, ישראל במקום רביעי בצריכת סוכר בקרב ילדים, בעיקר משתייה מתוקה. צילום: אילוסטרציה

בשנת 2021 שיעור עודף המשקל בקרב בני 20-64 עמד על 34.3%. שיעור הסובלים מהשמנת יתר באותה קבוצת הגיל עמד ב-2021 על 25.1%. יחד, שיעור עודף משקל והשמנת יתר באוכלוסיה הבוגרת בישראל עמד ב-2021 על 59.4% - גבוה בכ-2.5% מהשיעור בשנת 2013.

נתון חמור זה ונתונים קשים נוספים, המצביעים על עלייה רוחבית במגיפת ההשמנה במיוחד בקרב ילדים ובני נוער, כלולים בדו"ח שהוכן על ידי מרכז המחקר והמידע והכנסת והוצג בדיון משותף של ועדת החינוך, התרבות והספורט וועדת הבריאות. הדיון התקיים אתמול (ב') לרגל היום למניעת השמנה, שצוין בכנסת.

שיעורי עודף משקל והשמנה בקרב ילדים ונוער עולים במידה ניכרת עם הגיל. מגמה זאת נמשכת גם בגילאים בגירים יותר. כל ילד/ה שלישי/ת (31.4%) בכיתה ז' עונה להגדרה של שמן או בעל/ת עודף משקל. בכיתות א' מדובר על כל ילד/ה חמישי/ת (19.5%). ראוי לציין כי הן בקרב הילדים הצעירים והן בקרב ילדים בוגרים יותר שיעורי השמנת יתר יורדים עם העלייה ברמה חברתית-כלכלית של היישוב.

השיעור הגבוה ביותר של תלמידים עם עודף משקל והשמנה הוא בקרב התלמידים במגזר הערבי. השיעורים הנמוכים ביותר של עודף משקל והשמנת יתר נמצאו בקרב ילדים חרדים ובדואים בדרום.

מנהלת אגף תזונה במשרד הבריאות, פרופ' רונית אנדוולט, אמרה בדיון: "בחברה הערבית, אחד משני מבוגרים סובל מהשמנת יתר. הרבה פעמים זה מלווה במחלות נוספות כמו סוכרת, מחלות לב, סוגי סרטן וכל אלה מהווים נטל תחלואה שעולה לנו יותר מ-20 מיליארד שקל בצורה ישירה ועקיפה".

עוד בנתונים: שיעור ההשמנה היה גבוה יותר בקרב נשים – 27% לעומת גברים – 23%. כשני שלישים מהגברים (כ-63%) ויותר ממחצית הנשים (כ-57%) באוכלוסיית ישראל סבלו מבעיות עודף משקל ומהשמנת יתר.

פרופ' אנדוולט הוסיפה: "באשר לילדים, מבין המדינות המערביות, אנחנו במקום רביעי בצריכת סוכר, בעיקר משתייה מתוקה. יותר מ-60% מההורים לתינוקות במגזר הערבי דיווחו שנתנו שתייה מתוקה לילדים בשנה הראשונה לחייהם. רבע מהתלמידים דיווחו שהם קונים בביה"ס מזון שאינו בריא".

ח"כ סימון דוידסון (יש עתיד) אמר: "ביטול המס על שתייה מתוקה הוא טעות ענקית – היתה ירידה של 31%. היה צריך אפילו להעלות את המס על זה".

ליו"ר ועדת הבריאות, ח"כ אוריאל בוסו, היתה דעה אחרת: "על עצם קיומו של הדיון היום אמרו לנו שזה אירוניה, כי דגלנו בביטול המס על שתייה מתוקה, אז התשובה שלנו היא שלא מחנכים אף אדם דרך הכיס. אנחנו רוצים לטפל בהשמנה דרך חינוך. אם המטרה היתה רק להוריד את צריכת הסוכר, לא היו מטילים מס שרלטני ללא הסברה. אין ממשק בין המס לטיפול האמיתי בהשמנה. רצו כסף מזומן לפעולות אחרות ולא לפעולות אמיתיות".

ח"כ צגה מלקו (ליכוד) צינה כי "עולים חדשים מקבלים ממתקים מיד עם הגעתם ארצה. מי שעלה בגיל צעיר השמין בארץ, לעומת מי שנולד באתיופיה שלא השמין, כי אין אצלנו בעדה מתוקים וקינוחים".

ח"כ יוסף טייב, יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט: "הוועדות סבורות שהסברה וחינוך למזון בריא לא צריכים להיות דרך מיסוי, כמו זה שהיה עם השתייה מתוקה. יש להעלות מודעות לנושא וכן דרושה הסברה מגזרית. לא ראוי לדבר על השמנה במשך כל יום הלימודים בבית הספר - זה מזיק ומביך. מעל לכל יש להגדיל את שיתוף הפעולה עם ההורים, כי חינוך מתחיל בבית".

נושאים קשורים:  השמנה,  עודף משקל,  חדשות,  כנסת,  מס על משקאות ממותקים,  אוכלוסיה ערבית
תגובות