חדשות

חוקרות ישראליות פיתחו משחה נגד רעילות עורית בטיפולים לסרטן

אחת מתופעות הלוואי הקשות של טיפול מכוון מטרה בגידולים סרטניים היא פריחה קשה על עור הפנים | החומר הפעיל במשחה שפותחה מונע את הפגיעה בתאי העור בלי לפגוע בטיפול באתר הגידול

משחה. "ניתן להמשיך את הטיפול בסרטן ובה בעת למנוע את ההשפעה המזיקה של התרופה הסרטנית על העור ואת הפריחות שהיא יוצרת". אילוסטרציה: שאטרסטוק

חוקרות האוניברסיטה העברית והמרכז הרפואי הדסה פיתחו משחה לטיפול בתופעת הרעילות העורית, אחת מתופעות הלוואי הקשות של טיפול מכוון מטרה בגידולים אונקולוגיים. הפיתוח עתיד לשפר את איכות חייהם של מטופלים במהלך התקופה המאתגרת של המאבק במחלה ולהביא מזור לתופעת הרעילות העורית.

החומר הפעיל במשחה שפותח יכול לחסום את קישור התרופה האונקולוגית לקולטן EGFR ועל ידי כך למנוע את הפגיעה בתאי העור הבריאים מבלי לפגוע בטיפול באתר הגידול. תוצאות המחקר התפרסמו ב-Science Translational Medicine.

ד"ר שרון מרימס, מומחית לרפואת עור, רופאה בכירה במרפאה הדרמטואונקולוגית במרכז הרפואי הדסה והמכון לחקר הסרטן של הדסה ופרופ' עפרה בני מבית הספר לרוקחות באוניברסיטה העברית בירושלים, הובילו את המחקר.

הטיפול השכיח היום באונקולוגיה כולל טיפול מוכוון מטרה, שנועד לחסום קולטן ייעודי לסוג הסרטן ולחולה הספציפי. כך מעוכבת גדילת התאים הסרטניים והמחלה נסוגה. כיוון שהקולטן המבוטא ביתר בגידול קיים גם בתאי העור הבריאים, נוצרת רעילות עורית, שהיא תופעת לוואי ידועה וקשה של הטיפול מכוון המטרה בסרטן.

במקרים של גידולים כמו במעי הגס וגידולי ראש-צוואר ואחרים, פרוטוקול הטיפול מתרכז בחסימת קולטן ספציפי למסלול ה-EGFR, הקריטי לתפקוד ולגדילה של אותם תאים סרטניים ולו חשיבות בשמירה על בריאות העור. המשמעות היא שלצד צמצום הגידול, כ-90% מהמטופלים מפתחים רעילות עורית, הבאה לביטוי בפריחות קשות בפנים - פריחות שפוגעות באיכות החיים של המטופלים ועלולות להשפיע גם על מצבם הנפשי ובמקרים חמורים אף על נכונותם להמשיך בטיפול. לפריחות הללו אין כיום טיפול יעיל.

כדי להתמודד עם האתגר בהעברת תרופות משכבת העור העליונה אל שכבות העור הפנימיות התבססו החוקרות על מחקר קודם שבו פותחה מערכת הובלה ייחודית, מבוססת ננו חלקיקים, המתרכזת בהובלת התרופה אל זקיקי השערה הנמצאים בשכבות הפנימיות של העור שבהן מתרחש עיקר הנזק. טיפול במשחה מאפשר המשך מתן הטיפול בגידול לצד נטרול השפעת הטיפול על העור ומניעת הרעילות העורית והפריחה המגיעה בעקבותיה.

פרופ' בני ציינה כי ניתן להמשיך את הטיפול בסרטן ובה בעת למנוע את ההשפעה המזיקה של התרופה הסרטנית על העור ואת הפריחות שהיא יוצרת ולאפשר לחולים המשך חיים איכותיים יותר בזמן שהם מקבלים טיפול כנגד הגידול הסרטני.

ד"ר מרימס הסבירה כי "הרעילות העורית, הבאה לידי ביטוי בפריחה בעור הפנים, בלתי נסבלת וגורמת לקושי נפשי בשונה מתופעות של רעילות באיברים פנימיים, שאינם נראים חיצונית". לדבריה, "הטיפול הניתן היום, על מנת למנוע או להפחית את הרעילות והפריחות, אינו יעיל והדרך להקל על החולים היא לרוב באמצעות הורדת מינון התרופות הניתנות לטיפול בסרטן או הפסקת הטיפול לתקופות קצרות, במטרה לסייע לריפוי העור ולהיעלמות הפריחה. פעולות אלו, גם אם נדרשות, יכולים לסכן את יעילות הטיפול כנגד הגידול".

נושאים קשורים:  האוניברסיטה העברית,  מחקרים,  חדשות,  תופעות לוואי,  פיתוח רפואי,  טיפולים לסרטן,  ד"ר שרון מרימס,  פרופ' עפרה בני
תגובות
16.07.2023, 21:40

כל הכבוד לחוקרות על מחקר יישומי פורץ דרך

כל הכבוד, נשמע טוב, נקווה להנות מפירות המחקר