מחקרים

ביצוע בדיקת GPS לסרטן הערמונית משפיע על ההמלצות הטיפוליות

אורולוגים נוטים להמליץ על טיפולים אגרסיביים יותר בחולי סרטן ערמונית שעברו בדיקת GPS, גם במידה וחולים אלו נמצאו מתאימים למעקב פעיל

02.01.2024, 14:50
ייעוץ אורולוגי לחולה סרטן הערמונית. צילום: אילוסטרציה

ה-Oncotype Dx Genomic Prostate Scoreי(GPS) הוא תבחין ביטוי יחסי של 17 גנים המאפשר לנבא פתולוגיה שלילית בעת כריתת הערמונית.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Cancer Medicine' החוקרים ערכו ניסוי אקראי מבוקר חדשני על מנת להעריך כיצד GPS משפיע על העדפותיהם של אורולוגים מבחינת הטיפול בסרטן הערמונית עם פרופיל סיכון חיובי: מעקב פעיל לעומת טיפול פעיל (כלומר, כריתת ערמונית /הקרנות). החוקרים הדגימו את התוצא השניוני מהניסוי ENACT, אשר כלל משתתפים משלושה בתי חולים בשיקגו שנאספו בין השנים 2016 ועד ל-2019.

במחקר נכללו עשרה אורולוגים, ביחד עם גברים חולי סרטן ערמונית בסיכון נמוך מאוד ועד מיטיבי-בינוני. המשתתפים הוקצו באקראי לייעוץ שגרתי, עם או בלי בדיקת GPS. התוצא הראשוני של המחקר היה העדפתם של האורולוגים לטיפול פעיל בביקור השני לפי זרוע המחקר (GPS לעומת ביקורת). החוקרים השתמשו ב-Multivariable best-fit binary logistic regressions על מנת לאתר גורמים הנקשרים באופן בלתי תלוי עם העדפות הטיפול מצד האורולוגים.

במסגרת המחקר נאספו בסך הכל 200 גברים (70% שחורים) אשר הוקצו באקראי לזרוע הביקורת (96) או ל-GPSי(104). ממצאי החוקרים מדגימים כי בעת הביקור השני, העדפת האורולוגים לכריתת ערמונית/הקרנות כמעט והוכפלה בזרוע ה-GPS, ל-29.3% (29), בהשוואה ל-14.1% (13) בזרוע הביקורת (p = 0.01). עוד עולה מתוצאות החוקרים כי הגורמים המנבאים להעדפתם של האורולוגים לטיפול פעיל היו הקצאה אקראית לזרוע ה-GPS, רמת סיכון NCNN בינונית, ואוריינות בריאות (health literacy) נמוכה יותר של המטופל. בנוסף, החוקרים מציינים את גודל המדגם ואת מספר האורולוגים כמגבלות המחקר.

לסיכום, ממצאי החוקרים מדגימים כי השגת סמנים ביולוגיים פרוגנוסטיים, המנבאים תוצאים שליליים, בטרם קבלת ההחלטות הטיפוליות עשויה להשפיע על העדפותיהם של אורולוגים להמליץ על טיפול אגרסיבי יותר גם בגברים המתאימים למעקב פעיל.

מקור:

Carbunaru S, Sun Z, McCall C, et al. Impact of genomic testing on urologists' treatment preference in favorable risk prostate cancer: A randomized trial. Cancer Med. 2023; 12: 19690-19700. doi:10.1002/cam4.6615

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן הערמונית,  סמנים ביולוגיים,  מעקב פעיל
תגובות