עישון

עישון סביל ומחלת פרקינסון

במחקר מקרה ביקורת לא הצליחו החוקרים למצוא קשר מגן בין עישון סביל לבין מחלת פרקינסון

עישון בקרב צעירים (צילום: אילוסטרציה)

במחקרים רבים נמצא שקיים יחס הפוך בין עישון לבין מחלת פרקינסון בגברים ובנשים. לאחרונה, ממצא זה יוחס לסיבתיות הפוכה (reverse causation) הקיימת בין עישון לבין המחלה, ועורר תהיות לגבי האם קיים דפוס דומה גם בחשיפה סבילה לעישון. מחקר חדש שנערך במספר מרכזים בקליפורניה, ואשר התפרסם בכתב העת Parkinsonism and Related Disorders, ביקש לבחון האם קיים קשר בין הסיכון לפתח מחלת פרקינסון לבין התזמון, המיקום, האינטנסיביות, והמשך של חשיפה סבילה לעישון.

החוקרים השתמשו בגישת nested case-control (מחקר מסוג מקרה ביקורת בו מתאימים מקרה או מקרי ביקרות לפי נתונים דמוגרפיים וכדומה), תוך שימוש בנתוני בייסליין ונתוני מעקב מה-California Teachers Study. במחקר נכללו 224 חולים מאובחנים במחלת פרקינסון (מתוכם 158 ללא היסטוריה של עישון), ובמקביל בחרו 3,230 מקרי ביקורת המותאמים בגיל ובגזע לקבוצה של החולים (מתוכם 1,973 ללא היסטוריה של עישון).

בקרב אנשים שלא עישנו מעולם, לא נמצא קשר בין מחלת פרקינסון לבין חשיפה סבילה לעישון, ללא תלות בסביבת החשיפה לעישון. [יחס צולב (odds ratio, OR)י=1.18; רווח בר סמך 95% של 0.6-2.3]. לא נמצא קשר בין מחלת פרקינסון לבין חשיפה לעישון במקום העבודה. בנוגע לחשיפה לעישון בבית, נמצא יחס הפוך בין חשיפה לעישון לבין מחלת פרקינסון רק במבוגרים, ולא באנשים שנחשפו לעישון בבית בילדותם (OR = 0.59,יCI 95%י0.4-0.87). חשיפה סבילה לעישון במסגרת סיטואציות חברתיות אחרות נמצאה דווקא ביחס ישר לסיכון לפתח מחלת פרקינסון (OR=1.62,יCI 95%י1.11-2.36). ייתכן כי ניתן להתייחס לתוצאות סותרות אלו כמקריות, לאור אנליזות מרובות של תתי-קבוצות במחקר. לא נמצא דפוס שיצביע על כך שיותר שנים של חשיפה סבילה לעישון, חשיפה במצבים של עשן רב בסביבה (smokiness), או שילוב של השניים קשורים בירידה בסיכון לחלות במחלת פרקינסון.

לאור הממצאים, קובעים החוקרים שתוצאות המחקר אינן משכנעות דיין כדי לקבוע כי קיים קשר מגן בין עישון סביל לבין מחלת פרקינסון.

מקור:

Gatto N, Deapen D, Bordelon Y, Marshall S, Bernstein L, Ritz B. Passive smoking and Parkinson's disease in California Teachers. Parkinsonism & Related Disorders. 2017;.

נושאים קשורים:  עישון,  פרקינסון,  מחקרים
תגובות