חדשות

צוות רב תחומי יבחן את סוגיית הקשר בין נפילה בשבי לתחלואה מאוחרת

אגף השיקום קיבל המלצה למנות לשם כך פאנל רפואי-מייעץ בראשות פרופ' מרדכי שני. כיום מטופלים על ידי האגף כ-300 חיילים שנכותם הוכרה כגורם למצבם עקב השבי

לוחמי צה"ל צועדים לעבר לבנון מצפון הארץ, 2 באוגוסט 2006. צילום: פייר טרג'מן/ פלאש 90

צוות רופאים רב תחומי בראשות פרופ' מרדכי שני לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות ומנהל "שיבא" כשלידו יהיו עוד 15 מבכירי הרופאים-המומחים בתחומים שונים, יבחן לראשונה לעומק את סוגיית הקשר שבין נפילה בשבי לבין תחלואה מאוחרת שהופיעה אצל פדויי השבי. זאת לאחר שאגף השיקום במשרד הבריאות קיבל המלצה למנות פאנל רפואי-מייעץ שיבחן קשר סיבתי בין השהייה בשבי לבין תחלואה. כיום מטופלים על ידי אגף השיקום כ-300 מחיילי צה"ל שנכותם הוכרה כגורם למצבם, עקב השבי.

פרופ' מרדכי שני, תמונת ראש

פרופ' מרדכי שני, תמונת ראש

על מינוי הפאנל הודיע בשבוע שעבר סמנכ"ל משרד הבריאות וראש אגף השיקום תת-אלוף (מיל.) חזי משיטה. מסקנות הוועדה יוגשו בתוך חודשים אחדים. הפנייה להקמת הוועדה נעשתה על ידי העמותה "ערים בלילה" המייצגת את פדויי השבי.

לידי צוות המומחים תוגש מחדש עבודת מחקר שנעשתה בעבר על הקשר שבין שבי לבין מחלות. המחקר בוצע על ידי פרופ' אבי עורי, מומחה לרפואה שיקומית שהוא עצמו פדוי שבי ממלחמת יום כיפור (שימש ב-1973 רופא בקו התעלה), יחד עם פרופ' זהבה סולומון מאוניברסיטת תל אביב. פרופ' עורי שהתמחה בזכויות הניתנות לפדויי שבי במדינות שונות בעולם, מסר ל-"וואלה" כי מסקנת המחקר ארוך הטווח שביצע הייתה כי שבי גורם למחלות טרם זמנן וגם למוות בטרם עת.

"בארה"ב, אמר פרופ' עורי, כל פדוי שבי שמציג רשימה מסוימת של מחלות נפשיות וגופניות לפני ועדה רפואית – מוכר. מדינות נוספות הלכו בעקבות ארה"ב ומכירות כיום בתחלואה זאת, באופן אוטומטי. בקרב פדויי שבי בארץ יש יותר מקרים של סרטן, יתר לחץ דם, בעיות בתחום בריאות הנפש וכן סוכרת".

צוות המומחים נתבקש לבחון, בין השאר, אם קיים קשר סיבתי, בהתייחס לחלוף הזמן, בין השהייה בשבי לבין מועד פרוץ המחלה, מקום השבי, התנאים ששררו בו וכן נתונים גנטיים.

אגף השיקום במשרד הביטחון מטפל כיום בכ-300 נכי צה"ל שהוכרו בשל נכות שנגרמה תוך כדי ועקב היותם בשבי האויב. על פי החוק, פדוי שבי הינו מי שהוחזק לפחות 14 ימים בשבי האויב. בעקבות פניית עמותת "ערים בלילה", המייצגת את פדויי השבי, למנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אודי אדם, החליט המשרד לבחון האם מחלות נלוות שפרצו במהלך השנים וגם כעבור תקופה ממושכת, קשורות למעשה לתקופת שהייתם בשבי.

פרופ' אבי עורי, בעצמו פדוי שבי ממלחמת יום כיפור, חקר את הנושא ומעורה בזכויות הניתנות לפדויי השבי ברחבי העולם. "אני בעצמי הייתי שבוי ב-73' כרופא בקו בתעלה", סיפר. "אני פרופ' לרפואה שיקומית, ואני עוסק בנושא של תוצאות ארוכות טווח של בריאות פדויי שבי משנת 90'. המסקנה של מחקר ארוך טווח שערכתי עם זהבה סולומון הוא ששבי גורם למחלות טרם זמנן, וגם למוות טרם זמנו. אנחנו, יחד עם עמותת ערים בלילה כבר דיברנו על זה המון שנים, ולא הצלחנו להוביל מהלך. משרד הביטחון אומר כל הזמן לפנות לכנסת".

"אני מקווה, אמר פרופ' עורי, שהוועדה תאזין לנו, תמליץ על אחוזי נכות גבוהים יותר לפדויי השבי, הגדלת הפנסיה והטיפולים הרפואיים הנוספים שיהיו זכאים להם וגם תקבל את הטענה המוכחת במחקר שיש תחלואה מוגברת ותמותה מוגברת בקרב פדויי השבי הישראלים".

יש לציין שעמותת "ערים בלילה" הצליחה במשך השנים להוביל לחקיקה בדבר הפיצוי הכספי לפדויי השבי והכרה במחלות נפש – אבל עד כה לא העניק החוק הכרה גם בהקשר למחלות גופניות.

לפי נתוני אגף השיקום 57 אלף מחיילי צה"ל שנטלו חלק במלחמות מאז הקמת המדינה הוכרו כנכי צה"ל ו-5,000 סובלים מפוסט טראומה. במבצע צוק איתן ב-2014, 817 חיילים שנפצעו בלחימה הוכרו כנכי צה"ל, 591 בדרגת נכות גבוהה.

נושאים קשורים:  נכות,  שבי,  אגף השיקום,  משרד הבריאות,  פרופ' אבי עורי,  פרופ' מרדכי שני
תגובות