קורונה בישראל

תוצאות מצוינות ב"הדסה" לטיפול בפלזמת מחלימים בחולי קורונה עם דלקת ריאות

השיפור במצב החולים היה מהיר והם שוחררו לביתם יומיים לאחר הטיפול המבוסס על קבוצה ספציפית של נוגדנים שהופקו מדמם של מחלימי קורונה

עובדת צוות רפואי ב"הדסה עין כרם". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

שלושה חולי קורונה במצב בינוני עם דלקת ריאות שאושפזו בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים וקיבלו טיפול נסיוני של נוגדני פלזמה שנלקחו ממחלימי קורונה הציגו הטבה מהירה במצבם עד כדי כך שהתאפשר שחרורם מבית החולים. כך מדווחת הבוקר (ה') מיטל יסעור בית-אור ב"ישראל היום".

את ניסוי הטיפול בנוגדנים מבצעת חברת קמדע הישראלית. 12 חולי קורונה משתתפים בניסוי ראשוני זה בארץ והחברה דיווחה על תחילת הניסוי ביום ב' השבוע. השיפור במצב החולים נראה כבר יומיים לאחר הטיפול המבוסס על קבוצה ספציפית של נוגדנים שהופקו מדמם של מחלימי קורונה. גישה זאת שונה מזו שמבוססת על נטילת נוגדנים מבנק הדם של מד"א.

בדיווח צוטט ד"ר אסא קסלר, רופא במחלקת הקורונה ובפנימית א': "חולי הקורונה שמקבלים את הטיפול סובלים מדלקת ריאות בגלל הנגיף. לפי שעה ולמרות שאנו בתחילת הדרך, אנחנו מאוד מעודדים".

פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל "הדסה", היה בין יוזמי איסוף הפלזמה מחולי קורונה שהחלימו לצורך הפקת הנוגדנים אבל משרד הבריאות ומנכ"לו הקודם, משה בר סימן טוב, אסרו על המשך האיסוף. פרופ' רוטשטיין אמר ל"ישראל היום": "הקונספציה השגויה שבה נקט מנכ"ל משרד הבריאות הקודם בתחילת המשבר פגעה בכולנו ביותר מאספקט אחד בסאגת הקורונה הארצית".

נושאים קשורים:  פרופ׳ זאב רוטשטיין,  ד"ר אסא קסלר,  פלזמת מחלימים,  קורונה,  דלקת ריאות,  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
אנונימי/ת
17.08.2020, 15:20

מקובעות מחשבתית יחד עם סרוב להבין את המערכת בכללותה הביאה עלינו חסמים שעיכבו פתוחים מסוימים למלחמה בקורונה. הדוגמה המובאת כאן של המנכ"ל הקודם שאסר על הדסה לבחון כיוון שהאמינו בו היא דוגמה למה שיש להימנע ממנו ככל האפשר.

17.08.2020, 22:23

נראה לי שהגישה היותר מבטיחה (ומעשית) כיום היא השימוש באינטרפרון ביתא באינהלציה, הן כטיפול כטיפול יעיל בחולי קורונה והן כטיפול מונע (במיוחד לצוותות רפואיים הנמצאים בחזית הקורונה). מחקר קליני בבריטניה הראה לאחרונה כי טיפול באינטרפרון ביתא שניתן בשאיפה מוריד ב-79% את הסיכון של חולי קורונה להיות מונשמים ו/או למות ! כמו כן זמן ההחלמה קוצר משמעותית. המחקר אמנם היה קטן יחסית (n=100, double blind ) אבל התוצאות מאוד משמעותיות וללא תופעות לוואי. האסטרטגיה הטיפולית בנוייה על כך שהאינטרפרון מועבר ישירות לריאות, המטרה העיקרית של הוירוס, ובכך משיגים את מיטב היעילות, ומאידך, מקטינים את האפשרות ליצירת סערת ציטוקינים הידועה כתופעת לוואי אפשרית של אינטרפרון ביתא סיסטמי. ואכן, במחקר הבריטי הנ"ל לא הייתה עדות לסערת ציטוקינים בחולים המטופלים. אינטרפרון ביתא היא תרופה מאושרת, והיכולת לטפל בחולים באינהלציה (או בטיפות אף כפי שעושים הסינים בטיפול מונע בצוותות רפואים) מעמידה, לדעתי, את האינטרפרון בקדמת החזית לטיפול יעיל ב- Covid19.
ואנקדוטה אישית. לפני כארבעים שנה ייצרתי ביתא אינטרפרון בסן דייגו, קליפורניה, לטיפול בסרטן. שותפי למיזם, ד"ר קרוננברג, שהיה רגיש לשפעת, החליט לעשות נסיון אישי ולשאוף את האינטרפרון ביום הראשון להופעת הסימנים הקלינים של שפעת. התוצאות היו חד משמעותיות. כל אימת שנתקף בשפעת היה מבריא תוך 24 שעות משאיפת האינטרפרון וללא תופעות לוואי.
לסיכום, אני מקווה שהרשויות הממונות על אסטרטגיית הטיפול הארצי בקורונה יתנו עדיפות לאינטרפרון ביתא בטיפול בחולי קורונה.