חדשות

בשערי צדק הגישו תלונה למח"ש: שוטרים חשמלו בטייזר מטופל אזוק

לאחר שהשוטרים חשמלו את העציר כיוון שצעק בעת התקף פסיכוטי, הרופאים במיון סירבו לשחררו לתחנת המשטרה מחשש לשלומו | הנהלת ביה"ח הגישה תלונה למח"ש על תקיפת חסר ישע

בית החולים שערי צדק בירושלים. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

בית החולים שערי צדק בירושלים הגיש תלונה למח"ש (מחלקה לחקירות שוטרים) נגד שני שוטרים שחשמלו בטייזר עצור, תושב מזרח ירושלים בן 21, שהיה אזוק בשתי ידיו ובאחת מרגליו למיטה בחדר המיון בבית החולים. השוטרים חשמלו את האיש כיוון שצעק בעת שהיה ככל הנראה בהתקף פסיכוטי. רופאה בבית החולים העירה להם כי לא היה מקום להשתמש באלימות כלפיו, כי אינו מהווה סכנה.

העצור הגיע למיון ב-27 ביולי בשל אי שקט והשוטרים הסבירו כי הוא הפסיק להגיב במעצר. בתלונה שהוגשה למח"ש כתב סמנכ"ל בית החולים, פרופ' דן רטנר, כי במהלך השהות במיון היה רושם כי אינו מודע למעשיו, הוא היה באי שקט משמעותי, צעק וסירב לבדיקה. "הוא נראה לרופאים המטפלים כמו בהתקף פסיכוטי חריף", כתב.

על פי השתלשלות המקרים שגולל פרופ' רטנר בתלונה שהוגשה למח"ש, "סמוך לשעה 04:00 בבוקר התקבלה החלטה לשחרר אותו להערכה פסיכיאטרית על ידי הפסיכיאטר המשטרתי. טרם מתן מכתב השחרור שכבר היה מוכן, השוטרים סגרו את הווילון כשהם לבד בקובה (תא) עם המטופל ואנשי הצוות הרפואי שישבו ממול שמעו קול ברור של טייזר. המטופל פלט צעקות לא ברורות ואז שתק. הרופאה המטפלת שאלה את השוטר האם הם חשמלו את המטופל עם טייזר. לדברי הרופאה, הוא ענה שכן. הרופאה ענתה שזו אלימות לא מוצדקת כנגד חסר ישע, אזוק ידיים ורגליים שלא מהווה סכנה ובוודאי שחמור ביותר לתקוף מטופל בשטח בית חולים".

פרופ' רטנר הוסיף וכתב כי בעקבות האירוע, הרופאים המטפלים סירבו לשחרר את העציר חזרה לתחנת המשטרה מחשש לשלומו וכי הוא שוחרר לאחר שהשוטרים המלווים התחלפו באחרים.

"אני מגיש את התלונה בשם המרכז הרפואי שערי צדק ועל דעת ההנהלה בעקבות תקיפת חסר ישע בשטח בית החולים בהיותו אזוק למיטה ושלא הווה סכנה לסובבים אותו, למרות אי השקט שבו היה שרוי. בית החולים מחויב למתן טיפול שווה לכל באי בית החולים. אנו מביעים שאט נפש עמוק מתקיפת מטופל חסר ישע בהתקף פסיכוטי כבול למיטה בבית החולים. המעשה לא ראוי ולא חוקי ונודה על בירור המקרה ועדכון שלנו בממצאיו", חתם פרופ' רטנר את התלונה.

שר הבריאות: "מעשה חמור"

בעקבות המקרה שיגר שר הבריאות משה ארבל מכתב לכל מנהלי בתי החולים: "מדובר ללא ספק במעשה חמור שהתרחש בתוך בית החולים, מוסד שמוקדש לרפואתם של אנשים ללא הבדלי דת, גזע ומין, בין אם נכנסו כעצורים במשמורת חוקית ובין אם לאו. חמורה במיוחד תקיפתו של מטופל הנתון בהתקף פסיכוטי".

השר ארבל הוסיף וכתב כי "לצד מקרה חמור ומעציב זה, מצאתי לנכון להדגיש בפניכם את התנהלותם של אנשי הצוות הרפואי, הרופאה המטפלת והנהלת בית החולים. הן בזמן אמת והן בהחלטתם להגיש תלונה למחלקה לחקירות שוטרים. "אלה הראו ערנות, חמלה, דאגה למטופלים ואומץ לפעול בעד המטופל החלש ביותר. אלמלא התערבות הרופאה במקום, לא היה מי שיפעל בעדו וישמור על זכויותיו. בכך מילאו באומץ את שבועת הרופאים ומחויבותם הציבורית וכך אני מצפה שינהגו כך בכל מוסד רפואי במקרה דומה".

נושאים קשורים:  איזוק,  בית החולים שערי צדק,  מח"ש,  חסרי ישע,  משרד הבריאות,  פרופ' דן רטנר,  חדשות
תגובות

אפשר היה, במקום לחשמל, פשוט לתלות אותו או לחסום לו את דרכי הנשימה. זה בטח היה יותר יעיל

כול הכבוד לרופאים ולהנהלה שהגישו תחונה למח"ש

08.08.2023, 11:43

מברכת על ההתנהלות התקינה

אנונימי/ת
08.08.2023, 08:36

לשוטרים אסור לחשמל מטופלים.
רק לרופאים פסיכיאטרים מותר 😁