מחקרים

תזונה יסודית המבוססת על חומצות אמינו לטיפול בגסטריטיס

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי דיאטה אלמנטלית המבוססת על חומצות אמינו מביאה לשיפור היסטולוגי, קליני ושל איכות חיים בחולים עם גסטריטיס/ גסטרואנטריטיס אאוזינופילית

גסטריטיס/ גסטרואנטריטיס אאוזינופיליט (Eosinophilic gastritis/ gastroenteritis - EoG/EoGE), הינן הפרעות נדירות וחשוכות מרפא המערבות אאוזינופיליה פתולוגית בקיבה ו/או המעי הדק. לפי ההנחה הרווחת, הבסיס של מחלות אלו הוא במנגנון אלרגי. ברם, המכניזם הינו עודנו לא ברור.

במסגרת מחקר אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת The Journal of Allergy and Clinical Immunology, ביקשו החוקרים להעריך את היעילות של דיאטה נטולת אלרגנים למזון (נוסחה אלמנטלית) לשליטה ב-EoG/EoGE במבוגרים.

המחקר בוצע במתכונת פרוספקטיבית, בזרוע בודדת. המחקר כלל סך של 15 נבדקים (47% גברים, גיל ממוצע: 37.7 שנים) עם EoG/EoGE פעיל היסטולוגית (≥ 30 אאוזינופילים בשדה [HPF], משך סימפטומים ממוצע של 8.8 שנים) בקיבה ו/או בתריסריון ודיווח על סימפטומים גסטרואינטסטינאלים במהלך החודש לפני ההצטרפות המחקר. הנבדקים טופלו עם הדיאטה במהלך 6 שבועות רצופים. התוצא העיקרי של מחקר זה היה אחוז המשתתפים אשר השיגו רמיסיה היסטולוגית מלאה (> 30 אאוזינופילים ל-HPF בקיבה/ תריסריון). תוצאים נוספים כללו, שיפור בסימפטומים, שיפור בממצאים אנדוסקופים, שינוי באאוזינופיליה בדם, איכות חיים, ציון Physician Global Assessment scoreי(PhGA) וטרנקריפטום ומיקרוביום רלוונטי ל-EoG של הקיבה. במצב הבסיס, 87% מהנבדקים היו עם מעורבות של מספר מקטעי מעי.

תוצאות המחקר הדגימו כי כלל הנבדקים השיגו הפוגה היסטולוגית מלאה בקיבה (P = .002) ובתריסריון (P = .001). שיפור הושג בציוני PhGA הכולל (P = .002), מדדי EGRFSי(Eosinophilic Gastritis Reference Score) (P = .003), EGDPי(Eosinophilic Gastritis Diagnostic Panel) (P = .002), מדד עוצמת הכאב SODAי(Severity of Dyspepsia Assessment) (P = .044), היעדר כאב (P = .039), שביעות רצון (P = .0024) ו-PROMISי(Patient-Reported Outcomes Measurement Information System Adult Profile 29) לדיכאון (P = .0078) ועייפות (P = .04). החזרת תזונה רגילה, הפכה חזרה את השיפורים שהושגו. ההתערבות נסבלה היטב ב-14 נבדקים, כאשר תופעת לוואי חמור דווחה בנבדק אחד בלבד.

מתוצאות מחקר הזה עולה כי תזונה אלמנטלית המבוססת על חומצות אמינו משפרת פרמטרים היסטולוגיים, אנדוסקופיים, סימפטומטיים, של איכות חיים ופרמטרים מולקולריים בחולי EoG/EoGE. ממצאים אלה והישנות המחלה עם חזרה לתזונה רגילה, תומכים בתפקיד הדומיננטי של אלרגנים ממקור תזונתי בפתוגנזה של המחלה.

מקור:

Gonsalves N, Doerfler B, Zalewski A, Yang GY, Martin LJ, Zhang X, Shoda T, Brusilovsky M, Aceves S, Thompson K, Rudman Spergel AK, Furuta G, Rothenberg ME, Hirano I. Prospective study of an amino acid-based elemental diet in an eosinophilic gastritis and gastroenteritis nutrition trial. J Allergy Clin Immunol. 2023 Sep;152(3):676-688. doi: 10.1016/j.jaci.2023.05.024. Epub 2023 Jul 18. PMID: 37462600.

נושאים קשורים:  מחקרים,  גסטריטיס,  גסטרואנטריטיס,  חומצות אמינו,  דיאטה,  אלרגנים
תגובות