מחקרים

האם בימקיזומאב בטוחה לשימוש בחולי פלאק פסוריאזיס?

במחקר שאסף נתונים של עד 3 שנות טיפול מניסויי פאזה 3, לא נמצאו חששות חדשים בעקבות הטיפול עם בימקיזומאב, ותופעות הלוואי הנפוצות, כמו פטרת פה מקנדידה, היו בחומרה קלה או בינונית

פסוריאזיס (צילום: אילוסטרציה)
פסוריאזיס (צילום: אילוסטרציה)

חולים עם פסוריאזיס דורשים טיפול ארוך טווח, ולכן הבנת הבטיחות ארוכת הטווח של טיפולים חדשים, כגון בימקיזומאב, היא חיונית. במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת British Journal of Dermatology, חוקרים ביקשו להעריך את פרופיל הבטיחות ל-3 שנים של בימקיזומאב, בחולים עם פלאק פסוריאזיס בינוני עד חמור.

במשך 3 שנים, החוקרים אספו נתוני בטיחות מ-3 ניסויי פאזה 3 (BE VIVID, BE READY ו-BE SURE), וממחקר הרחבה מתמשך ללא סמיות (BE BRIGHT). תופעות לוואי שהופיעו בעקבות הטיפול דווחו באמצעות שיעור שכיחות מותאם-חשיפה ל-100 שנות מטופל.

בסך הכל, 1,495 חולים קיבלו לפחות מנה אחת של בימקיזומאב, והחשיפה הכוללת לתרופה הייתה 3,876.4 שנות מטופל. תוצאות המחקר הראו כי שיעור השכיחות מותאם-חשיפה הכולל של תופעות הלוואי היה 175.5 ל-100 שנות מטופל, וירד עם חשיפה ארוכה יותר לתרופה. כמו כן, תופעות הלוואי השכיחות ביותר שדווחו היו נאזופרינגיטיס, פטרת פה מקנדידה וזיהום בדרכי הנשימה העליונות (שיעורי שכיחות מותאמים-חשיפה: 15.0 ל-100 שנות מטופל, 10.1 ל-100 שנות מטופל ו-6.5 ל-100 שנות מטופל בהתאמה). 99.3% מאירועי פטרת הפה מקנדידה היו קלים או בינוניים בחומרתם, אף אחד מהם לא היה חמור ומעטים מהם הובילו להפסקת הטיפול. שיעורי השכיחות של תופעות לוואי אחרות היו נמוכים, כמו זיהומים חמורים (1.2 ל-100 שנות מטופל), מחלת מעי דלקתית (0.2 ל-100 שנות מטופל) ועליות בערכי המעבדה של AST (aspartate aminotransferase) או ALTי(alanine aminotransferase) (מעל לפי 5 מהגבול העליון התקין; 0.6 ל-100 שנות מטופל).

החוקרים מסכמים כי בניתוחים אלו, שנאגרו על פני 3 שנים, לא הופיעו חששות בטיחות חדשים בעקבות חשיפה ממושכת לבימקיזומאב. הרוב המכריע של אירועי פטרת הפה מקנדידה היו בעוצמה קלה או בינונית, כפי שנמצא במחקרים קודמים.

מקור:

Kenneth B Gordon, Richard G Langley, Richard B Warren, Yukari Okubo, David Rosmarin, Mark Lebwohl, Luke Peterson, Cynthia Madden, Dirk de Cuyper, Owen Davies, Diamant Thaçi, Bimekizumab safety in patients with moderate-to-severe plaque psoriasis: pooled data from up to 3 years of treatment in randomized phase III trials, British Journal of Dermatology, Volume 190, Issue 4, April 2024, Pages 477–485, https://doi.org/10.1093/bjd/ljad429

נושאים קשורים:  מחקרים,  בימקיזומאב,  פלאק פסוריאזיס,  קנדידה,  פסוריאזיס
תגובות